Monday 1 August 2011

Makan vitamin sebelum makan? Apa kesannya?

Saya ingin kongsikan satu info yang menarik tentang pemakanan vitamin. Semoga dapat menambah pengetahuan am kita bersama.
---------------------------------------------------------------------------------

Selama hampir 10 tahun ibu kenali Shaklee maka selama itu la juga ibu amalkan Lecithin sebelum makan. Zaman belajar kat U dulu tiada masalah sebab dari kolej nak ke Fakulti pun dah 15-20 minit jalan kaki....memang sangat membantu la untuk pembakaran lemak....hehehe. Memang slim. Selepas habis belajar, jogging sekali sekala. Banyak exercise dalam shopping complex....jalan satu Mid Valley pun belum tentu berpeluh sebab aircond kuat. Masa menyusu anak paling best!!!! Makan la apa pun semuanya ditukarkan menjadi susu. Best, memang badan maintain slim.


Tapi lepas tak menyusu....badan mula sedikit comel....huwaaaa. Maka ibu pun pastikan makan Lecithin dengan sangat konsisten. Bayangkan bila nak jalan petang ngan abah, ibu akan makan Lecithin sebelum keluar rumah....kononnya nak block nafsu makan. Tapi ibu notice sebaliknya terjadi. Lepas setengah jam, perut mula memulas bukan nak ke tandas tapi isyarat perut perlu di isi. Ish ni tak boleh jadi. Nanti jika berterusan ianya tanda tak bagus. Sebab ibu perlu kawal selera makan bukan menambah selera.

Namun berkat terbaca surat khabar Mingguan Malaysia ada sesuatu yang menarik perhatian ibu seterusnya menjana idea dalam kepala ini untuk mengatasi masalah diet yang ibu  sedang lalui. Dalam artikel kesihatan tersebut menceritakan keperluan enzim dalam tubuh badan manusia. Paling menarik, ada pengetahuan baru yang ibu temui....pengambilan vitamin sebelum makan akan meningkatkan enzim metabolik. Berulang-ulang kali ibu baca untuk memahami statement tersebut....

 No wonder la ibu cepat lapar....sebab glukos yang sedia ada dalam badan sangat cepat ditukarkan kepada tenaga maka penyebabnya perut cepat lapar sebab badan perlukan lebih bahan untuk dibakar menjadi tenaga.   

Oh TIDAK!!!!!!!!!!!!!!!! Maka selama ini ibu dah silap sebab makan  Lecithin sebelum makan.Bagi ibu yang menyusu memang tiada masalah makan sebelum makan sebab pembakaran lemak akan sentiasa berlaku atas keperluan badan untuk menghasilkan susuibu secara berterusan. Namun bagi ibu yang tidak menyusu badan ditambah kurang exercise adalah sangat bagus makan selepas makan.

Hmm patutlah ibu rasa macam tiada efek je makan Lecithin sebagai fungsi nak slim. Cuma kebaikan yang ketara adalah sangat senang dan lawas bila ke tandas. Sejak dari itu ibu menukar cara makan Lecithin. Makan selepas makan. Bagi orang yang baru mengenali Lecithin ibu cadangkan makan 3 selepas lunch dan 3 selepas dinner. Pastikan air diambil dengan banyak supaya penyingkiran toksin dapat dilakukan dengan lancar dan sangat baik.

Apa sebenarnya kebaikan Lecithin sebenarnya? Apa yang ibu belajar dulu, lecithin membantu peningkatan penghasilan kolin dan inositol supaya kita lebih mengingat. Jika Lecithin diambil dengan B complex, ia akan membantu kita lebih tumpuan dalam apa yang kita lakukan dan usahakan. Zaman belajar dulu memang rata-rata kawan ibu makan Lecithin dan B complex. Orite, Lecithin  juga membantu mengilatkan kuku, rambut dan mencantikkan kulit. Fungsi lainnya ialah membantu dalam pembakaran lemak tidak tepu dalam badan kita. Selain ia baik untuk jantung dan membantu dalam masalah pembuangan yang tidak lawas. 

Credit



Jika dalam bentuk fakta ;

Kepentingan Lecithin :
Asasnya, lecithin berfungsi sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin : 
  • Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
  • Kolin – satu komponen neurotransmitter.
  • Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  • Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.
Kegunaan Lecithin :

PALING UTAMA 

  • Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  • Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  • Membantu kawal paras triglycerides.
  • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.
PENTING UNTUK FUNGSI OTAK
  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb.
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecithin.
  • Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecithin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecitin.
UNTUK KAUM TUA
  • Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua.
  • Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb.
UNTUK PENGHADAMAN
  • Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman
UNTUK SEL
  • Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel.
  • Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita
UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)
  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
 Credit 


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Ingin mencuba Lecithin atau produk Shaklee yang lain ? Hubungi saya untuk dapatkannya. SMS ke 012 - 374 2708 atau email ke nora4adam[at]gmail.com.

4 comments :

  1. salam kak.. menarik info di atas.. saya c&p yer.. nanti saya buat back link.. saya pun nak buat entry nak buat pasal lecithin tapi tkder idea.. ehehhehe..

    ReplyDelete
  2. ok..sama-sama kita berkongsi info yang baik. Saya pun ambil info ni dari blog Kak N =)

    ReplyDelete
  3. sebotol ESP tahan berapa lama dan berapa harganya...

    ReplyDelete
  4. Bergantung kepada pengambilan..kalau 3 sudu sehari dalam sebulan. Harga RM 150..kalau berminat, PM saya untuk diskaun =)

    ReplyDelete

Disclaimer

Kenyataan-kenyataan di blog ini tidak dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah. Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Proses Order

Hubungi saya melalui email / SMS / isi borang Order dengan klik pada icon 'ORDER' di atas. Anda akan menerima balasan dari saya.

H/P : 012 - 374 2708
Email : nora4adam[at]gmail.com

Pesanan anda akan dihantar melalui PosLaju Malaysia atau courier GDex / Citilink.
Pesanan akan mengambil masa 1-4 hari bekerja untuk sampai kepada anda.

***COD selain dari Putrajaya, Bandar Baru Bangi & Kajang dikenakan caj mengikut kawasan.

VBD

Nora Nur Adam
H/P : 012 - 374 2708
Email : nora4adam[at]gmail.com
~ Bandar Baru Bangi ~ Putrajaya ~